Pentru pacienți

Întrebați-vă dacă unitatea medicală este acreditată!
Data viitoare când veți avea nevoie de îngrijiri medicale, întrebați-vă: ”Este instituția acreditată?”
Dacă răspunsul este da, este un semn clar că instituția este preocupată să ofere calitate și implicit siguranță pacienților. Este un semn că lucrează continuu pentru a-și îmbunătăți standardele și pentru a oferi îngrijire medicală de calitate.

La ce folosește acreditarea?
Acreditarea confirmă că o unitate dispune de resursele și de competențele profesionale necesare pentru a acorda îngrijiri medicale în specialitățile pe care le are în structură, respectând siguranța pacienților și a angajaților săi. Prin acreditare, se validează conformitatea caracteristicilor serviciilor de sănătate, efectuate de către unitățile sanitare, cu standardele elaborate de ANMCS, ceea ce înseamnă că o unitate medicală face eforturi să acorde îngrijiri medicale, care să satisfacă așteptările pacienților, atât din punct de vedere al rezultatelor, cât și din punct de vedere al condițiilor în care se acordă acestea

Cum puteți afla acest lucru?
Puteți întreba personalul din unitatea sanitară sau consultă lista unităților acreditate pe www.anmcs.gov.ro/web/spitale-evaluate-in-al-ii-lea-ciclu-de-acreditare/.
Potrivit legii 185/2017 cu modificările ulterioare, articolul 7 ,aliniatul 5 acreditarea este o condiție obligatorie pentru unitățile sanitare care prestează sau nu servicii în relație cu sistemul public de asigurări de sănătate, cu excepția cabinetelor de medicină de familie, a cabinetelor medicale dentare și a cabinetelor medicale din ambulatoriul de specialitate organizate conform Ordonanței Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea și funcționarea cabinetelor medicale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și a laboratoarelor de analize medicale și de anatomie patologică. Prezenta lege nu se aplică unităților farmaceutice - farmacii și oficine de circuit deschis.
Reprezentanții unităților sanitare care doresc să fie acreditate sunt preocupați de îmbunătățirea calității, de reducerea riscurilor și siguranța pacienților.

În procesul de acreditare, reprezentantul unității medicale descoperă împreună cu membrii comisiei de evaluare ce fac bine, ce probleme există și ce s-ar putea îmbunătăți. Ulterior, pe baza acestei analize, ei vor acționa pentru a corecta eventualele erori și a putea oferi servicii de cea mai bună calitate.

În procesul de evaluare, opinia pacientului contează. Sunt completate chestionare de către pacienți cu întrebări legate de serviciile medicale oferite, de comunicarea cu medicii dar și de condițiile oferite de unitatea medicală. Mai mult, reprezentanții  asociațiilor de pacienți  pot însoți comisia de evaluare pe parcursul vizitei de evaluare.  Procesul de evaluare poate și trebuie să devină un proces de îmbunătățire a serviciilor medicale oferite. Evaluarea nu se termină odată cu acordarea acreditării. Ulterior, ANMCS prin structurile sale va monitoriza unitățile medicale și va face recomandări.

Pe cine acredităm:

  • Unitățile sanitare cu paturi publice și private
  • Unitățile sanitare din ambulatoriu publice și private.

Serviciile de sănătate acordate de unitățile sanitare din ambulatoriu:
- Paraclinic radiologie și imagistică medicală
- Paliație în ambulatoriu
- Urgență prespital
- Îngrijiri medicale la domiciliu
- Dispozitive medicale personalizate conform unei prescripții medicale
- Ambulatoriu de specialitate
- Paraclinic laborator de analize medicale
- Medicina fizică și reabilitare
- Asistența medicală primară
- Medicina dentară

Ce poate primi în plus un pacient care merge să se trateze la o unitate sanitară acreditată?
Pacientul care se adresează unei unități sanitare acreditate va avea siguranța că va fi corect informat asupra problemelor lui de sănătate, asupra posibilităților respectivei unități sanitare, de a i le trata și asupra asigurării continuității îngrijirii medicale până la rezolvare. Într-o unitate sanitară acreditată există condiţii pentru aplicarea cele mai bune practici în domeniu și pentru luarea tuturor măsurilor pentru a evita riscurile ca pacientul să sufere prejudicii de orice fel pe durata tratamentului aplicat în respectiva unitate sanitară.

ÎNSEMNELE ACREDITARII PE SPITALE - ... află mai multe

Cum poți să te tratezi în străinătate?

Asigurații din România pot beneficia de tratament în clinicile medicale din alte țări ale Uniunii Europene. Una dintre modalitățile de a fi tratat în străinătate este în baza cardului european de asigurat, care se eliberează la cerere de la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparține persoana. În baza acestui card, care are o valabilitate de 6 luni, un asigurat român poate beneficia doar de tratament de urgență într-o altă țară a Uniunii Europene. Este important ca respectivul spital din străinătate să aibă contract cu Casa de Asigurări de Sănătate publică din țara respectivă.
O altă modalitate de a beneficia de tratament în străinătate este cea directă. Pacientul se adresează unui spital din altă țară europeană (de stat sau privat), iar la întoarcerea în România poate cere decontarea serviciilor medicale de care a beneficiat.
A treia modalitate de tratament în străinătate este atunci când pacientul cu aprobare prealabilă de la Casa de Asigurări de Sănătate de care aparține. Dar această aprobare nu se acordă decât în anumite condiții: dacă în momentul respectiv, pacientul nu poate beneficia în țară de serviciul medical de care are nevoie. În acest caz, decontul poate fi apropiat de valoarea serviciilor din altă țară a Uniunii Europene.

Mai multe informații sunt disponibile  pe pagina de internet  https://cnas.ro.


msword – Confidenţialitatea informaţiilor msword – Dreptul la sănătate prin informare! msword – Drepturile asiguraților! msword – Obligațiile asiguraților! msword – Dreptul la îngrijiri medicale! msword – Punctul Național de Contact pentru asistență medicală transfrontalieră

Sari la conținut