1. Care sunt tipurile de servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu care au obligația acreditării ANMCS?
Răspuns: Ca urmare a modificărilor aduse Legii 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, de LEGEA nr. 329 din 21 decembrie 2018, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1103 din 27 decembrie 2018, acreditarea este o condiție obligatorie pentru unități sanitare din ambulatoriu care prestează următoarele tipuri de servicii de sănătate :
- - servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - paraclinic radiologie și imagistică medicală
- - servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - îngrijiri paliative
- - servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - urgență prespital
- - servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - îngrijiri medicale la domiciliu
- - servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - dispozitive medicale personalizate conform unei prescripții medicale
Unitățile sanitare din ambulatoriu care nu au obligația acreditării se pot înscrie voluntar în procesul de acreditare, parcurgând aceleași etape ale procesului de înscriere.
2. Care este diferența dintre dispozitivele medicale de serie și dispozitivele medicale personalizate conform unei prescripții medicale?
Răspuns: Dispozitivele medicale fabricate la comandă sunt dispozitive fabricate în mod special conform prescripţiilor scrise ale unui practician medical calificat în mod corespunzător, care stabileşte pentru acesta, pe propria răspundere, caracteristici specifice de proiectare şi care este destinat a fi utilizat numai de un anumit pacient. Prescripţia menţionată mai sus poate fi, de asemenea, emisă de oricare altă persoană autorizată în virtutea calificării sale profesionale. Dispozitivele de serie sunt dispozitive medicale standard, nepersonalizate. Dispozitivele de serie care trebuie adaptate pentru a întruni cerinţele specifice ale practicianului medical sau ale oricărui alt utilizator profesionist nu sunt considerate dispozitive la comandă.
3. Ambulatoriul integrat în structura unităților sanitare cu paturi se acreditează împreună cu unitatea sanitară cu paturi sau separat?
Răspuns: Ambulatoriul integrat în structura unităților sanitare cu paturi se acreditează împreună cu unitatea sanitară cu paturi.
4. La programarea vizitei de evaluare se va ține cont de data expirării evaluării Casei de Asigurări de Sănătate?
Răspuns: Pentru programarea vizitei de evaluare se va tine cont și de data expirării evaluării Casei de Asigurări de Sănătate alături de alte criterii cum ar fi optimizarea teritorială a vizitelor de evaluare, optimizarea în funcție de tipul de asistență medicală evaluat etc
5. Unitățile sanitare care furnizează servicii de îngrijiri paliative și care au spitalizare de zi vor fi evaluate conform criteriilor unităților sanitare cu paturi sau conform criteriilor unităților sanitare din ambulatoriu?
Răspuns: Toate unitățile sanitare care au și spitalizare de zi vor fi evaluate conform criteriilor unităților sanitare cu paturi.
6. Unitățile sanitare care furnizează servicii de radiologie și imagistică medicală stomatologică (radiodiagnostic) au obligația acreditării ANMCS?
Răspuns: Da, având în vedere ca sunt servicii de sănătate acordate în regim ambulatoriu - paraclinic radiologie și imagistică medicală.
7. Adeverințele de înscriere în evaluarea ANMCS obținute înainte de 01.12.2019 mai sunt valabile pentru contractarea cu CNAS?
Răspuns: Nu mai sunt valabile. Pentru obținerea unei noi adeverințe este necesară actualizarea datelor din secțiunea ÎNREGISTRARE a contului dumneavoastră din aplicația Capesaro și parcurgerea etapei de ÎNSCRIERE în procesul de evaluare. După parcurgerea acestor etape veți putea descărca adeverința.
8. În cazul în care unitatea sanitară din ambulatoriu are mai multe puncte de lucru și furnizează mai multe tipuri de asistență medicală este necesară crearea mai multor conturi în aplicația Capesaro?
Răspuns: Nu, se va crea un singur cont. În secțiunea ÎNREGISTRARE se vor completa datele sediului social și structura unității sanitare și în secțiunea ÎNSCRIERE se vor completa toate punctele de lucru și toate categoriile de asistență medicală care vor fi evaluate.
9. Este posibilă evaluarea doar a unor categorii din categoriile de servicii furnizate de către unitatea sanitară din ambulatoriu?
Răspuns: Da, în secțiunea ÎNSCRIERE se vor completa doar categoriile de asistență medicală care nu sunt exceptate de la obligația acreditării, precum și cele pe care unitatea sanitară intenționează să le evalueze chiar dacă intră în categoria celor exceptate.
10. Serviciile de radiologie și imagistică medicală din cadrul structurilor unităților sanitare cu paturi se acreditează împreună cu unitatea sanitară cu paturi sau separat?
Răspuns: Serviciile de radiologie și imagistică medicală care sunt în cadrul structurii unității sanitare cu paturi se acreditează împreună cu aceasta.
11. Laboratorul de analize medicale din cadrul structurilor unităților sanitare cu paturi se acreditează împreună cu unitatea sanitară cu paturi sau separat?
Răspuns: Laboratorul de analize medicale din cadrul structurii unității sanitare cu paturi se acreditează împreună cu unitatea sanitară cu paturi.
12. Adresa de e-mail de contact trebuie să fie obligatoriu a reprezentantului legal, sau poate fi adresa de contact a instituției, accesată în fiecare zi?
Răspuns: Întrucât legalitatea și corectitudinea documentelor transmise este asumată de către reprezentantul legal accesând contul prin intermediul unor date de acces generate automat, adresa de e-mail comunicată ar trebui să fie cea a reprezentantului legal sau a persoanei desemnate cu încărcarea documentelor.
13. Acreditarea ANMCS înlocuiește acreditarea RENAR pentru laboratoare?
Răspuns: Existența certificării/acreditării Renar reprezintă pentru laboratoare o dovadă a preocupării pentru calitatea serviciilor oferite dar nu este echivalentă acreditării ANMCS și nu reprezintă o condiție obligatorie pentru acreditare.
14. Înscrierea în acreditare necesită plata unei taxe la momentul înscrierii?
Răspuns: NU. Acest proces de înscriere nu implică costuri din partea unităților sanitare. Prin acest proces se realizează infrastructura de comunicare între unitățile sanitare și ANMCS precum și o estimare a volumului de activitate a instituției tinând cont de planificarea anuală și multianuală a evaluării unităților sanitare din ambulatoriu în cadrul primului ciclu de acreditareare. Taxa de acreditare va fi particularizată pentru fiecare unitate sanitară, în funcție de complexitatea structurii și a serviciilor oferite.
15. Acreditarea ANMCS fiind o procedură de durată, există specificații speciale pentru situația în care ulterior înscrierii se deschid puncte noi de lucru, se modifică structura unui departament sau se restrânge activitatea într-un punct de lucru?
Răspuns: În perioada de valabilitate a acreditării, în cursul monitorizării post-acreditare, desfiițarea unor structuri nu va influența acreditarea iar noile structuri înființate vor trebui acreditate, conform legii, în maxim 5 ani de la înființare.
16. După finalizarea înregistrării nu am primit email cu datele de logare în cont (numele de utilizator si parola). Ce trebuie să fac?
Răspuns: În cazul în care nu ați primit datele de conectare pe adresa de email completată, verificați dacă e-mailul trimis de aplicație nu a fost filtrat și distribuit în folderul „Junk E-mail” sau ”Spam” sau este posibil ca adresa de email utilizatorului să fie completata greșit în etapa înregistrării.
17. Dacă am completat greșit adresa de email ce trebuie sa fac?
Răspuns: Trebuie reluat procesul de înregistrare.
18. Unde găsesc informații despre înregistrare și înscriere?
Răspuns: În tutorialul „ÎNREGISTRARE SI ÎNSCRIERE ÎN EVALUARE” pe care-l puteți vizualiza și descărca din pagina ANMCS - ACREDITARE AMBULATORIU 2020 - ÎNREGISTRARE ȘI ÎNSCRIERE ÎN PROCESUL DE ACREDITARE - TUTORIAL ÎNREGISTRARE SI ÎNSCRIERE ÎN EVALUARE (.pdf) sau direct de la adresa: https://anmcs.gov.ro/web/wp-content/uploads/2020/04/Tutorial-Capesaro.pdf
19. Unitatea sanitară are cont în aplicația Capesaro creat în anii 2017-2019. Ce trebuie sa fac?
Răspuns: Este necesară actualizarea datelor din secțiunea ÎNREGISTRARE a contului dumneavoastră din aplicația Capesaro și parcurgerea etapei de ÎNSCRIERE în procesul de evaluare. După parcurgerea acestor etape veți putea descărca adeverința de înscriere.
Daca aveți și alte întrebări, le așteptăm pe mailul ambulatoriu@anmcs.gov.ro



